tiistai 10. marraskuuta 2015

#YO2016 | PART 1

Milleen sattuikaan, että olin just viikonloppuna suunnitellut nyt alkuviikoksi pientä tarinaa mun tulevista (ja viimeisistä!!) yo-koitoksista, kun joku tätä postausta jo pyytelikin. Mulla tosiaan on keväällä todennäköisesti se viisi ainetta kirjoitettavana. Malttamattomana odotan syksyn tuloksia ja jos se ruotsi lautakunnassa laskee, on mun se varmaan pistettävä vielä jonon hännille. Enkun kanssa mähän en voi tehdä mitään enää, sillä mun toinen A-tason kieli ranska tuppaa tielle. Mulla on aika varma olo, että enkku pysyy siinä eximiassa ja vaikka siihen en loppupeleissä tyytyväinen olekaan, oli se mun yo-syksyyn paras mahdollinen suoritus.

Pitkän ranskan lisäksi kirjoitettavina aineina on tietenkin kaikille pakollinen äidinkieli, joka on samalla mun viimeinen pakollinen aine. Periaatteessa oon jo varmasti kevään 2016 ylioppilas, sillä vaikka saisin äikästä i--, on mulla kompensaatiopisteitä kertynyt muista aineista jo luultavasti siinä 18-19 paikkeilla. Tuntuu siis oikeasti aika varmalta lähteä kevään kirjotuksiin, mutta en kuitenkaan halua lähteä soitellen sotaan, vaan vetää ihan kunnolla loppuun asti.

Yhteiskuntaoppi palasi takaisin peliin tässä tovi sitten tulevan opiskelupaikan vaihtuessa. Sen lisäksi mulla on vielä aina niin rakkaat lyhyet kielet saksa ja espanja, mutta niihin panostus alkaakin vasta vuoden vaihteen jälkeen. Ranska ja YH on mulle tulevan kevään painopisteet ja niihin lukeminen onkin jo korkattu.


Mun urakka alkoi siis eilen sillä, että aloin kertailemaan ranskan kielioppikirjaa ja lukemaan yhteiskuntaopin ensimmäisen kurssin kirjaa ihan alusta alkaen. Oon tehnyt vuoden loppuun asti suunnitelman, jonka avulla ehdin käydä koko kielioppikirjan läpi ja yhteiskuntaopista lukea kirjat puoleentoista kertaan. Äikästä oon ajatellut käydä tekstitaitoa silmällä pitäen kirjallisuuden aikakausia, journalismin sanastoa ja argumentaatiojuttuja nyt ainakin tämän vuoden puolella. Sen näkee sitten vuodenvaihteen jälkeen, mitä kivaa mä keksin lisää.

Reaalin kohdalla yhden ällän kirjottaneena koen tuntevani itselleni parhaan lukutaktiikan, vaikka uskonto ja YH toisistaan kovasti eroavatkin. Kertauskirjaa oon ajatellut ehkä selailla nyt vielä enemmän, että saan lisää kokonaiskuvaa aineesta ja tärkeimmistä jutuista. Mä jollain sairaalla tavalla tykkään lukea reaalin ylppäreihin ja siksi varmaan itseni tähän suohon jälleen upotin. Pääsykoepisteitä ajatellen mähän en edes tarvi toista reaalia, sillä parempi arvosana otetaan huomioon, mutta tulevaa alaa ajatellen on mun mielestä hyvä olla kunnon pohja lukion yhteiskuntaopissa.


Kielten kohdalla on kyllä hienoinen jännitys, vaikka kaikkien kolmen aineen kuuntelutkin on jo alkaneet sujua. Viime vuonna kun en saanut saksasta sanaakaan selvää ja ranska meni aivan kokonaan ohi. En voi sanoa, että sieltä niitä enkun tän syksyn kuuntelun 80/90 pisteitä tällä hetkellä vielä tulis, mutta ajattelin keväällä tehdä kaikista aineista niitä oikein urakalla, jotta saan itseni siihen prepattua ihan täysillä.

Kielten kirjallisista oon aika hyvillä mielin, kun tosiaan kahdet sellaiset oon jo rustaillut. Tiedän miten homma toimii ja samalla tiedän myös tasoni. Kirjallisissa ei oo mitään paniikkia, toisin kuin kuuntelussa. Niissä voi aina istua ihan lungisti ja pistää vaan paperiin kaiken osaamansa tiedon.


Kuitenkin, suunnitelman pääpiirteet oon nyt pistänyt ylös ja joka viikko jaan sen laajemman viikkosuunnitelman vielä kalenteriin päivittäin. Joskus tulee viikkoja ja päiviä, kun ei vaan ehdi lukea, mutta muuten tavoitteena on pysyä loppuun asti suunnitelmissa. Onhan niissä ennenkin pysytty, joten miksei nytkin?

Jos teillä on ihan mitä tahansa kysyttävää, laittakaa ihan rohkeasti kommenttiboksiin, jotta saatte varmasti vastauksen mieltänne askarruttaviin asioihin. Mä enemmän kuin mielelläni kerron lisää ja autan. Myös aiheeseen liittyvät postausehdotukset ovat enemmän kuin tervetulleita! :-)

♥:Emmi

12 kommenttia:

  1. Anonyymi10.11.15

    Koska aloit lukemaan uskontoa viime vuonna? Paljonko luit päivässä? Oliko vapaapäiviä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aloin lukea syysloman jälkeen ja luin aluksi n. 40 sivua päivässä kiristäen tahtia loppua kohden :-) Vapaapäiviä pidin ihan vaan silloin, kun oikeesti oli pakko esim. hermojen kireyden tai jonkun pakollisen menon takia!

      Poista
  2. Anonyymi10.11.15

    Mihin oot aikomuksissa hakea ylppäreiden jälkeen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeustieteelliseen Turkuun tai Helsinkiin!

      Poista
  3. Anonyymi10.11.15

    Tuntuu aika hyvin suunnitellulta.

    VastaaPoista
  4. Anonyymi10.11.15

    Voitko laittaa suunnitelmasta kuvaa kalenteristasi? Jokin viikko tms..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, näin ajattelin seuraavassa osassa tehdä :-)

      Poista
  5. Anonyymi10.11.15

    Voisitko tarkemmin avata vaikka postauksessa tota sun yleissuunnitelmaa?:) kiitos hurjasti tästä! T. Tätä toivonut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ajattelin avata sitä just seuraavassa osassa, kun oon vähän enemmän päässyt vauhtiin jne, jotta oon taas inan viisaampi kertomaan suunnitelmistani teille ;-) Koitan saada parin kolmen viikon sisään seuraavaa osaa ulos, jotta keväällä kirjoittavat sais tästä vielä mahdollisesti jotain hyötyä :-) Ole hyvä vain!

      Poista
  6. Anonyymi11.11.15

    Menetkö valmennuskurssille esim Lex/Pykälä?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps juuri jommalle kummalle noista olis tarkoitus mennä! :-)

      Poista