tiistai 19. tammikuuta 2016

#YO2016 | PART 3 - 6 AINETTA


Voin sanoa, että pikkasen alko vuodenvaihteessa tulla pupu pöksyyn. Kuus ainetta?! Neljä niistä kieliä? En ala! Kolmen aineen lukeminen oli loppuvuodesta tuntunut sopivalta ja kyllä siihen olisi vaikka yhden lisäaineenkin ottanut, mutta nyt kuutta ainetta lukiessa lopputulos vähän hirvittää...

Oon kuitenkin päässyt lopuissa aineissakin ihan hyvin alkuun. Nyt oon jakanut viikot niin, että joka viikko tulee neljä yh-ranska-ruotsi-päivää ja kolme yh-äikkä-saksa-espanja-päivää. Äikän sysäsin vaan kolmeen kertaan siksi, että siinä ei enää ole niin paljon luettavaa ja lyhyet kielet ei oo tässä kohtaa elämää se tärkein juttu. Samaten oon nyt jättänyt kieliopin lukemisen kokonaan vasta kuuntelujen jälkeiselle ajalle ja keskittynyt kaikissa kielissä vaan sanastoon.

Ruotsin kohdalla mä luen vaan teemasanastot ja epäsäännölliset verbit. Voi olla, että katsastan jotain kappaleita tai muita lähempänä kirjallisia, mutta kuuntelussa pärjättiin viimeksikin tällä. Yks mun kaveri kirjoittaa myös ruotsin nyt uudelleen ja kauhisteltiinkin sitä, kuinka me ollaan niin ruosteessa nyt verrattuna syksyyn! Aloin lukea sanoja uudelleen ja teki tiukkaa aluksi ihan helpoimpien sanojen kohdalla. Nyt, kun oon lukenut muutaman ekan kirjan teemat ja abikirjasta noin viis ekaa sanastoa, niin alkaa se ruoste pikkuhiljaa kulua pois. Kyllä tästä vielä selvitään! 


Ruotsissa ja ranskassa käytän apuna myös ihan autenttisia lähteitä. Paratiisihotelli ei ehkä oo mikään paras lähde, mutta kyllä se kuuntelu ja ymmärtäminen siinäkin harjaantuu. Ranskaa harjoittelen puolestaan vlogeja kuuntelemalla ja molempien kielien luettua tulee vahingossa treenattua uutisia lukemalla. Ihan huikeeta, että oikeesti ymmärtää!

Ranskan kuuntelu pelottaa ihan hulluna. Oon tehnyt elämäni aikana niitä tähän mennessä varmaan kolme ja pitäis vielä saada opettajalta tässä kuussa niitä lainaan. Tiedän, että ymmärrän ranskaa eikä ne loppupeleissä kuunteluissa puhu niin epäselvää, kuin esimerkiksi siellä Ranskanmaalla. Eiköhän siitäkin selvitä, vaikka mitään realistisia tavoitteita kuunteluihin en ookkaan asettanut vielä.

Lyhyistä kielistä en haluis ees puhua. Saksa on aina ollut mulle sellanen pirulainen, eikä ne sanat taivu millään ja varsinkin nyt ruotsinkin ollessa pelissä mukana tuntuu ihan toivottomalta oppia sanoja. Espanjassa pitäis periaatteessa olla sama homma, mutta jollain tapaa ne sanat eroaa kuitenkin ranskasta tarpeeksi, että mä en rupea niitä sekoittamaan. Onni onnettomuudessa, vaikka nyt en voi edes keksiä niitä sanoja toisesta kielestä!

Ranskan lisäksi yhteiskuntaoppi on varmaan sellainen, missä oon kaikkein pisimmällä. En kuitenkaan koe vielä saaneeni siihen ihan yhtä hyvää tatsia kuin uskontoon viime vuonna, mutta aika hyvää sillekin reaalille kuuluu. Kakkoskirjaa taas mennään uudelleen ja uudelleen ja joskus pitäisi pysähtyä varmaan tekemään niitä muistiinpanojakin. Toisaalta pelkään, etten osaa mitään, mutta toisaalta jotenkin fiilis on aika hyvä. Kolmoskurssista meillä olikin viikko sitten testi (josta en tiennyt etukäteen) ja siellä menin aika mututuntumalla kaikkea tietoa antamatta. Parasta oli havaita, että oikeasti osaan. Eiköhän tästäkin vielä selvitä.


Pikkuhiljaa siis edetään kaikissa aineissa pääsäännöllä kirja viikossa. Kaikkea ei tälläisen määrän kanssa voi eikä ehdi lukea ja siksi laitankin aineitä tärkeysjärjestykseen. Tärkein työ on vasta keväällä ja nyt kerätäänkin niitä lisäpisteitä jatkokoulutusta varten. Siksi juuri pitkä kieli, ruotsi ja äikkä on mulle ne tärkeimmät juuri nyt. 8 pistettä mulla onkin jo reaalin ällästä tilillä plakkarissa ja jos sieltä sais edes yhden ällän ja muutaman eximian vielä, niin tsäänssit parantuisi vaan.

Mites siellä, löytyykö niitä kevään kirjoittajia? Mitä aineita teillä on edessä ja miten valmistautuminen on lähtenyt käyntiin? Onko teillä jatko-opiskeluhaku nyt keväällä edessä ja miten koette mahdollisuutenne? Ylipäätään, mitkä on fiilikset nyt kaikesta?

♥:Emmi

PS. Kevään -16 ylppäreihin liittyvät edelliset postaukseni löytyvät tästä ja tästä. 

6 kommenttia:

  1. Anonyymi20.1.16

    täällä myös lyhykäisen Saksan, ruotsin ja äikän kirjottaja :) psykan kirjotan myös, yhteiskuntaopin viime syksynä :) oot ahkeroinut jo tähän mennessä hurjasti! itsekin pitäisi, myönnän :D itseä vaan jotenkin ahdistaa ajatus että yks koepäivä voi valita sun tulevaisuuden.. nimimerkki; viimeksi 40 asteen kuumeessa ja kaikki luku meni hukkaan, samoin motivaatio.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, vertaistukea! :-) Ja joo mulla meno kans ruotsin L siinä et kuuntelussa oli vaan ihan hirveä olo :-( siinä meni yks kokonainen osio kokeesta ihan ohi ja pisteen lisää olisin vaan siihen ällään tarvinnut...

      Tsemppiä joka tapauksessa sulle ja koita nyt pitää itses terveenä! :-) Jos stressaa niin tulee helpommin kipeäksi, joten koita välttää sitä parhaan mukaan!!

      Poista
  2. Anonyymi21.1.16

    Kirjotan uskonnon ja englannin, Pelottaa ihan hulluna!! Uskonto ainakin. En oo vielä lukenut edes kaikkea kertaalleen läpi. Haluisin siitä hyvän arvosanan, mutta nyt just tuntuu etten ikinä ehdi opiskella tarpeeks. Erityisvinkkejä uskontoon??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskonto... Mun ei edes enää tekis mieli ajatella koko asiaa :-D Neloskurssi oli vuos sitten mun mielestä aika suuressa osassa ja nyt kun tarkemmin ajattelee, voi ne oikeasti kysyä aika lailla mitä vaan! Se noin isossa alueessa onkin ihan kauheaa! Kannattaa ostaa myös kertauskirja, siitä oli mulle ainakin ihan hurjasti hyötyä :-) Jos tulee jotain yksittäistä niin kysy, koitan parhaani mukaan auttaa!

      Poista
  3. Anonyymi22.1.16

    6 ainetta myös.. paniikki iskee pikkuhiljaa kun kahta ainetta en oo ees alottanut víelä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. I feel ya... Mulla myös tällä hetkellä lyhyet kielet aika pienellä lukemisella :-/ Aika ei vaan taho riittää ja mä en voi venyä samaan panostukseen kaikissa :-o

      Poista