sunnuntai 16. marraskuuta 2014

124 PÄIVÄÄ

Huomasin tossa kysymyspostausta tehdessäni, että mun koulunkäynti ja ylppärit on aika kysymyksiä herättävä aihe. Ja niinhän se aina meneekin. Kyllä muakin kiinnostaa lukea muiden koulunkäynnistä, tällä hetkellä luen mieluiten edellisvuosien ylppäreistä, koska se on mulle nyt niin läheinen aihe. Mulle tulikin tästä mieleen, että nyt kun oon alkanut lukea ylppäreihin, niin aattelin tehdä kolmiosaisen postaussarjan asiaan liittyen: tässä kertoa mun ylppäreistä ylipäätään ja avata sitä, miten oon alkanut lukea tähän ekaan kokeeseen, seuraavassa postauksessa kertoa, kuinkas se lukeminen on sitten sujunut ja viimeisessä kertoa, miten se koe sitten meni ja mitkä on fiilikset jälkeenpäin. Näitä postauksia tulee siis noin parin kuukauden välein, sillä mun h-hetki on maaliskuun 20. päivä.
Mun ylppäriurakka alkaa siis tosiaan ensi keväänä uskonnolla. En ees tiedä miten uskonnon kirjottamiseen päädyin, jotenkin se into sytty siinä ykkösvuonna, kun ekasta kurssista napsahti kymppi. Kakkoskurssilla istuessani huomasin tykkääväni uskonnon opikselusta tosi paljon, siis niin paljon enemmän kuin yläkoulussa ja päätin, että mä kirjotan uskonnon. Nyt tän jakson jälkeen oon käynyt neljä kurssia uskontoa, enkä yhtään kadu päätöstä kirjottaa uskonto (vielä ainakaan...)!
 
Uskonto on mun pakollinen reaali, jonka lisäksi mun pakollisia aineita on keskipitkä ruotsi, pitkä ranska ja tietenkin äikkä. Ylimääräisinä mulla on pitkä enkku, lyhyt saksa ja lyhyt espanja. Yhteiskuntaoppi mun piti myös kirjoittaa, mutta taidan jättää sen (oikeestaan pienen yllytyksen seurauksena) pois, koska en tarvii sitä missään. Tajusin, että se on mulle vain turhaa stressiä vikaan kevääseen, jolloin kirjoitan lyhyet kielet, äikän ja ranskan. Haluun ranskasta mahdollisimman hyvän arvosanan ja panostankin siihen ihan hulluna. Myös espanjasta mä toivoisin vaikka ihan sitä laudaturia. Jotenkin vaan se masentaa, että 5 prosenttia kirjoittaneista vaan saa sen ällän.

Enkku ja ruotsi jää mulle siis kolmosen syksyyn. En jaksa ottaa niistä mitään stressiä, varsinkaan enkusta - se on kyllä tuntunut vaikeutuvan tässä lukion aikana. Noista kahdesta painotan enemmän ruotsia: se on mulle kuitenkin vielä vähän vaikeempaa kuin enkku. Varsinkin ruotisn kuuntelua pelkään ihan hulluna. 
Tosiaan, uskonnon lukemisen aloitin syyslomalla ja tähän mennessä voin sanoa, ettei stressi ole vielä mikään mieletön. Oon edennyt lukemisessa mielestäni ihan hiton hyvin, oon saanut soviteltua muut kouluhommat tähän rinnalle ja aikaa on silti jäänyt muuhunkin. Nyt oon lukenut neljän ekan kurssin kirjat kertaalleen ja viimisen kurssikirjan lukemisen alotan koeviikon loputtua - sopivasti silloin, kun mulla se vitoskurssi alkaakin. Ennen vuodenvaihdetta olis tarkotus saada luettua vielä toiseen kertaan kaikki kirjat, niin voi sitten sen jälkeen suunnitella taas vähän eteenpäin.

Oon tehynt loppuvuodeksi siis lukusuunnitelman ja luen sen mukaan noin 30 sivua päivässä joka päivä. Oon myös saanut vähän kompensoitua: yhtenä päivänä en jaksanut lukea, joten luin seuraavana päivänä kaksinkertaisen määrän. Tällä tavoin pysyn aikataulussa. Myöskin tämän neloskurssin kirjan luin viikonlopun aikana, jotta pääsin aloittamaan koeviikkoon valmistautumisen pari päivää aiemmin. Tosin, oon jo lukenut mun tän koeviikon kolmesta reaalista yhden kertaalleen ja toisen kahteen kertaan jakson aikana.

Jonkun mielestä mä varmaan teen tosi paljon turhaa työtä, mutta tää on mun tapa hoitaa nää hommat ja näin koen saavani parhaan mahdollisen tuloksen. Tässä olikin tarpeeks ylppärijuttuja nyt hetkeen, joten palataan näistä asioista ihan muihin juttuihin taas huomenna. Loppuun vielä haluan sanoa, että kaikki kysymykset asiaan liittyen on enemmän kuin tervetulleita. Kommenttiboksiin voitte myös huikata, mitä asiaan liittyvää haluisitte mun kertovan seuraavassa osassa

Lukuintoa kaikille omiin haasteisiin!
♥:Emmi

16 kommenttia:

  1. Anonyymi16.11.14

    Uskonnon kirjottaneena voin kertoo et kannattaa panostaa 1 2 3 ja 4 kursseihin !! 5 kurssi on melkeimpä ihan turha :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onneks mulla jääkin vitoskurssi varmaan kaiken vähemmälle kun mulla on se vast ens jaksossa :) vaikka toisaalta kaikki ylppärit on erilaisia :/

      Poista
    2. Anonyymi18.11.14

      Nojuu mutta ku itekin oon katellu vanhoja kokeita ni se vitone on selllasta et siinä ei oo mitään kunnon aihetta:/ mutta en nyt ala enempää pätemään tsemppii lukemiseen :)!

      Poista
    3. Nii :/ voi kuitenkin olla, että vitoskurssin aiheita voi hyödyntää muiden tehtävien esseissä, u never know :) ja ei mitään, erilaiset vinkit on aina tervetulleita!

      Poista
  2. Anonyymi16.11.14

    Tsemppiä, tuut varmasti kirjottamaan huippupaperit kun jaksat panostaa niin hyvin! Tuli mieleen noista kielistä lukiessa, et miten päädyit siihen et kirjotat pitkän ranskan pakollisena etkä englantia?:) oliko siihen erityinen syy vai ihan muuten vaan päätit tehdä näin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti! Haluun kirjottaa ranskan pakollisena, koska (vaikka sillä ei mitään väliä ookkaan kun oon enkussa ja ranskassa aika lailla yhtä hyvä) haluun panostaa ranskaan enemmän ja jotenkin alitajuntaisesti panostan siihen enemmän, jos se on pakollisena :D ja ehkä haluun olla vähän muista poikkeava ;)

      Poista
  3. Anonyymi16.11.14

    Kirjotin viime keväänä pitkän ranskan ja en nyt haluu masentaa tai pelotella turhaan, mutta se koe on oikeasti todella vaikea. Mulla oli kaikista ranskan kursseista numeroina 9 ja yhdestä jopa 10, mutta kirjoitin C:n. Kannattaa panostaa erityisesti kielioppiin ja monipuoliseen sanavarastoon sekä harjoitella esseen kirjoittamista.

    Tsemppiä lukemiseen, vaikka sulla ei tää kyseinen aine oo vielä tänä keväänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kattonu niitä kokeita ja mun mielestä ne ei näyttäny kovin pahoilta! Tietenkin joka vuosi on eri juttu :) ja joo, aion kyllä panostaa ihan kaikkiin osa-alueisiin, koska ranskaa tarviin jatko-opinnoissakin. Ja tiedän että se on kyllä hiton vaikeeta (varsinkin koetilanteessa kun kaikki unohtuu) mutta mulla on niin kova moti ranskan lukemiseen, että uskon saavani parhaan mahdollisen arvosanan sillon keväällä! Kiitos sulle superisti, asiallista pelottelua - saa mut työskentelemään ranskan kanssa kahta kauheemmin ;)

      Poista
    2. Anonyymi21.11.14

      ois tosi kiva kuulla sun jatko-opinto suunnitelmista jossain tulevaisuus postauksessa, mitä esim. lukion jälkeen on mielessä yms :)

      Poista
    3. Oon niistä kyllä kirjoitellut aiemminkin! :)

      Poista
  4. Anonyymi17.11.14

    kuinka paljon sua sitten ärsyttää, jos kaiken kovan työn jälkeen napsahtaakin joku cee tulokseksi :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon, mutta life is life ja pettymyksistä noustaan :D

      Poista
    2. Anonyymi19.11.14

      Ja aina voi korottaa !:) nimerkki kokemusta löytyy :D

      Poista
    3. Mulle toi korottaminen on vähän niin ja näin että alanko sitte lukemaan uudestaan :/ syksyllä en kuitenkaan reaalia halua kirjoittaa ja keväällä jos jonkun reaalin kirjoitan niin sitten sen yhteiskuntaopin, minkä kirjoittaminen on nyt vähän jäähyllä :D

      Poista
  5. Anonyymi17.11.14

    koulujutuist tuli vähä ideaa et jos esittelisit jossai postaukses vaik sitä et millane aikataulu sul on koeviikkoo varte ja muutenki koeviikko vinkkei jotka oot huomannu hyviks ? (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon itseasiassa suunnitellu sellasta! 3. jakson koeviikolla siis, nyt ei enää ehdi ;)

      Poista