keskiviikko 20. toukokuuta 2015

KOHTUUS KAIKESSA

Kohtuullisuus tai ylipäätään sen tavoittelu ei oo ollut mulle ikinä helppo juttu. Ennen kuin aloin katsoa syömisteni perään, olin just se tyyppi joka veti pussillisen höttöleipää ja kaikkea muuta kuraa päälle - kaiken yhessä päivässä. En vaan voinut tajuta sitä, että sitä leipää voi ottaa vaikka yhden viipaleen ja siinä se. Pahoista tavoista on vaikea päästä eroon, vai mites sitä sanotaan...

Aloin katsoa syömisteni perään ja kun opin, kuinka paljon voin syödä ilman, että painoa kertyy niin pitkän aikaa meni hyvin. Vanhat tavat kuitenkin tykkää palata takaisin ja etenkin stressaavina aikoina voisi syödä kaiken mitä löytää. Vaikka nykyään syökin pääosin terveellisesti niin aika överiä on vetää kokonainen mango yhdeltä istumalta. Tai jotain tän tyyppistä.
Herkkupäivinä homma lähtee ihan lapasesta, kun tuntuu että maailmasta loppuu ruoka samana päivänä. On saatava suolasta ja makeeta, jätskiä ja karkkia samana päivänä. Miksei yks jäde ja pikkupussi karkkia riitä? Mihin sä tätä kaikkea mättöä tarviit? Jos jotain huonoa fitnessbuumi mun mielestä on opettanut meille someuhreille, niin cheatdayn käsitteen.

Mun puolesta voi herkutella arkipäivänä ja vaikka kolmesti viikossa syödä yhden jäätelön, jos siihen kykenee. Mä tiedän edelleen, että mun hermoilla sitä ei tehdä. Yks jäätelö venyy aina pitemmälle. Siks tykkään syödä jonain tiettynä päivänä herkkuja, mutta vielä kun oppis laittamaan siihen jonkun rajottimen. Mulla on hyvä itsekuri, eikä mua kiinnosta vetää nenän edessä olevaa suklaalevyä, jos tiedän etten saa. Entä sitten jos antaisin itelleni luvan siihen, vetäisinkö homman ihan läskiksi?

Tämän kaiken takia mä tykkään syödä paperilapun mukaan. Mä tykkään, että mulla on valmiina ateriat mua varten, että mä tiedän mitä mun pitää millonkin syödä. Sitä voi tietenkin aina soveltaa, eikä makrojen laskeminen oo mikään hullu idea! Sitä saa sovellettua vaikka mitä omaan ruokavalioonsa jos jaksaa laskea.

Terveellisesti ja samalla kohtuullisesti syöminen ei oo helppoa, mutta ei myöskään mitään ydinfysiikkaa. Mä oon vasta matkalla kohti sitä kultaista keskitietä, mutta toivon että ajan ja kärsivällisyyden kanssa edetään jatkuvasti lähemmäs tavoitteita.

Herättikö tää teissä jotain ajatuksia? Mitkä on teidän neuvot kohtuulliseen elämiseen ja elämäntapaan?

♥:Emmi


4 kommenttia:

  1. Anonyymi20.5.15

    Kohtuus kaikessa on hyvä neuvo. Itselläni einole mitään tiettyä paperilla olevaa ruokavalio, jota seuraan, mutta pärjään ihan hyvin näin. Syön perusterveellistä ruokaa, joka sisältää tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä. Ainoa huono asia mun syömisessä on se, että syön aika ajoin liikaa leipää ja pastaa. Tämäkin on yleensä silloin kun stressaan paljon. Tiedän sen olevan huono tapa ja yritän päästä siitä pois. Herkkuja syön yleensä ainoastaan lauantaisin, mutta ei mun maailma kaadu siihen, jos syön yhden jäätelön tai suklaapatukan viikolla. Kuten jo aluksikin sanoin, kohtuus kaikessa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki noudattaa kohtuutta tavallaan, ja ihanteellinen on just sellainen automaatio, että sä tiedät miten paljon sun pitää ja voit syödä, meet sen nälän ja fiiliksen mukaan. Meillä kaikilla on heikkouksia, mullakin on ollut leivän syönnin kanssa aika vaikeeta. Stressin yltyessä kannattaa myös joskus antaa itselleen periksi ja kiristää sitten stressin laannuttua. Pitää osata myös antaa vähän armoa ;-)

      Poista
  2. Anonyymi21.5.15

    Tosi hyvä kirjoitus! Voin samaistua. Viime vuonna vielä vedin ensin karkkia, sitten sipsiä ja sitten taas sitä karkkia ja pam, noidankehä oli valmis. Tammikuussa päätin muuten vaan, että syön karkkia paljon vähemmän. Laihdun (veikkaisin et tän ansiosta) kaksi kiloa, ja ne pari kiloa ei tuu takaisin, koska tein tän maltilla. Mutta tosiaan, tiedostan että matkaa mullakin yhä on, ainakin viitisen kilon verran, vaikka en tykkää vaakaa edes tuijottaa. Se mikä tuntuu hyvältä, niin sitä suuntaa mennään. :) Vielä kerran, loistava kirjoitus! Hyvää (tai onnea tulevaan) koeviikkoo(n)! :-) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaakaa ei tosiaan aina kannata tuijottaa, vaan peilin kautta näkee jo huimasti kropan muutoksen. Kuuntelemalla kroppaa pääsee jo pitkälle! Tasapaino herkuttelun, treenin, levon ja hyvän sekä ravintorikkaan ruuan välillä on todella tärkeää ja olisi ihan unelma tällainen löytää. Eiköhän me molemmat olla kohti parempaa menossa! ;-) Kiitokset sulle ihan todella paljon ja hyvää kesää! <3

      Poista