maanantai 13. heinäkuuta 2015

AU PAIR IN PARIS - TYÖ JA TEHTÄVÄT


Au pairien tehtävät vaihtelee perheittäin tosi paljon, mutta oon huomannut että täällä lähiseudun auppareitten työpäivät noudattaa lähes samaa kaavaa: kouluaikana lapset haetaan 16:30, paitsi keskiviikkoisin ja/tai perjantaisin 12 ja siitä asti työskennellään, kunnes vanhemmat tulee kotiin. Mulla on nyt tilanne se, että vanhempi on lomalla koulusta ja mun tulisi näin viettää hänen kanssa kaikki päivät aamusta iltaan. Kuitenkin kaikkien monien mutkien ja muutosten jälkeen tälläkin viikolla vietin vain yhden kokonaisen päivän hänen kanssaan, mikä vähän toi helpotusta mulle...

Mun perhe on tosiaan kokonaan ranskalainen ja näin ollen mun tulee puhua lapsille pelkästään ranskaa. Mun lapset on pieniä, 3-vuotias poika ja 5-vuotias tyttö, joten näin ollen muu kieli - tietenkin elekieltä lukuunottamatta - ei menisi edes perille. Ensimmäisellä viikolla oli kommunikoinnin kanssa hankaluuksia, mutta kokoajan alkaa mennä paremmin. Lapset tietävät, etten ole natiivi enkä puhu täydellisesti tai välttämättä ymmärrä kaikkea ja me selvitään.


Ennen kun tulin, kaikki sanoivat mulle että tulee varmaan helppoa, kun ranskalaiset lapset on niin hyväkäytöksisiä. No, en vois nyt sanoa, että mitään eroa olis esimerkiksi suomalaisiin lapsiin. Jos totta puhutaan, en viihdy näiden lasten kanssa tippaakaan ja he eivät oikeastaan edes yritä tottua muhun, koska tietävät että oon kohta lähdössä pois. Välillä täällä ollessa tulee mietittyä, onko hyväksi lapselle, että talossa on kokoajan vaihtuva nuori tyttö, jonka kanssa he viettävät päivät pitkät?

Mun tehtävät on täällä tosi yksinkertaiset. Aamulla herään ja laitan lapsille aamupalan valmiiksi pöytään: katan siis pöydän ja nostan siihen leipää, muroja, vettä ja nutellaa astioiden lisäksi. Yleensä tyhjennän aamulla vielä astianpesukoneen ja täytän sen, jos tiskejä on altaassa roikkumassa. En oo varma kuuluuko tuo homma mulle, mutta sen ollessa mun lempikotityö, teen sen ihan mielelläni :-D



Kouluaikana vein yleensä aamulla toisen lapsista kouluun tai tarhaan, host-äiti vei toisen. Nyt, kun koulua ei vanhemmalla ole niin äiti vie nuoremman aamulla tarhaan. Minä kuitenkin haen päivittäin nuoremman tarhasta ja kouluvuoden aikana molemmat. Siitä mun työpäivä siis alkoi ensimmäiset kolme viikkoa täällä: tasan 16:30 hakemassa vanhempaa koulusta ja siitä suoraan nuoremman lapsen tarhalle.

Haettuani molemmat lapset tarhassa, haluavat he yleensä leikkiä keskenään tai yksikseen, joskus väritetään yhdessä värityskirjaa, leikitään muovailuvahalla tai leluilla yhdessä. Ollaan yleensä kotona 17:15-17:30, joten yleensä jo pienen tovin jälkeen pikkuiset menevät kylpyyn. Kylvyn jälkeen jäljellä on illallisen valmistus, jonka aikana/jälkeen jompi kumpi vanhemmista yleensä on jo tullut kotiin.


Pidempinä päivinä on mahdollisuus mennä esimerkiksi puistoon, ja joskus perheen äiti varaa mulle ja vanhemmalle lapselle aktiviteetteja, kuten museovisiittiä tai teatterinäytöksiä. Loppupeleissä kummassakaan näistä ei kyllä käyty, haha. Vanhemmalla lapsella on myös kahdesti viikossa uimakoulu, jonne menoon kuluu päivästä pitkä tovi.

En sanois, että au pairin työ on vaikeaa ja melkein ihmettelen, miksi siihen täytyy (ainakin järjestön kautta) hankkia niin paljon papereita ja todistuksia. Kuka tahansa voisi mun mielestä selviytyä au pairin työtehtävistä, mutta henkisesti aina ei ole helppoa. Pitkät päivät neljän seinän sisällä tai yksityisyyden puute pistää risomaan, mutta mulla on kodin ja perheen puolesta täällä niin hyvät oltavat, että en valita. Saan kulkea täällä todella vapaasti ja perhe välittää ja kysyy aina mitä olen tekemässä, muttei kuitenkaan hengitä niskaan. Ylimääräistä lastenhoitoa mulla on ollut tasan kerran - puolitoista tuntia sunnuntai-illalla, joten senkään suhteen en voi valittaa. Seuraava viikko olikin sitten taas kevyempi.


Mun työtehtävät au pairina näyttää siis suurinpiirtein tältä, jos jäi jotain kysyttävää niin kysykää rohkeasti! Voi olla, että olen unohtanut jotain :-) Muistutan kuitenkin, että tehtävät vaihtelee perheittäin, ja että omista oikeuksistaan tulee pitää kiinni! Mä oon ottanut täällä sen linjan, etten rupea pyytämään kahdesta lisätunnista mitään ylimääräistä, mutta jos niitä työaikojen ulkopuolisia lastenhoitokertoja alkaisi kertyä ihan tuhottomasti, niin varmasti pyytäisin extraa. Tähän mennessä oon saanut rahani ajallaan joka viikko viikonloppuna ja jopa viime viikon kaksipäiväisen työviikon jälkeen sain saman summan, kuin joka viikko. Tässä myös yksi syy siihen, miksi olen valmis auttamaan vähän myös töiden ulkopuolella ;-D

Perheestä ja siihen sopeutumisesta lisää postaussarjan seuraavassa osassa!

♥:Emmi

4 kommenttia:

  1. Anonyymi13.7.15

    paljonko saat 'palkkaa' heiltä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joka viikko taskurahan, mutta parempi varmaan jättää raha-asiat blogin ulkopuolelle :-) Sen verran, kuin au pairit yleensä saa!

      Poista
  2. Anonyymi14.7.15

    Olipa kiva kuulla. :) Eli sä et joudu ilmeisesti siivoon? Kun ite olin Lontoossa sen puoltoista vuotta, olin lähinnä siivooja. Tosin lapsetkin oli vanhempia 10v ja 13v. Aamulla alotin kasilta siivoomisen ja lopettelin noin kahdentoista- kahden välillä. Kotona piti olla kun lapset pääsivät koulusta. Vanhemmat tulivat noin viiden kuuden maissa ja syötiin illallinen, sen jälkeen olikin loppuilta vapaata. Sunnuntai oli vapaapäivä. Jos olisin ollut sunnuntai aamuna kotona, olisi minun oletettu silti hoitavan aamupalan tiskit sekä edellisen illan tiskit, näin ollen opein jo ajoissa, että paras mennä kavereiden luo lauantaina yökylään niin saa oikeasti vapaan sunnuntain. Mutta oli se elämäni kulta-aikaa enkä ikinä vaihtaisi sitä kokemusta pois. Tsemppiä loppurutistukseen! Riikka K.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aamuisin astiat ja jotain tyyliin astianpesukoneen tyhjennystä mutta muuten en, perheellä on erikseen siivooja :-D Niin ne ajat muuttuu! Kiitos Riikka :-)

      Poista